چهارشنبه ۲۹ فروردین ۰۳

علل يبوست

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

علل يبوست

۱,۰۱۵ بازديد

در برخی مواقع نمی توان به آسانی دلیل معینی به منظور یبوست یافت. دلایل گوناگونی وجود دارند که می توانند منجر به ظاهر شدن یبوست گردند.

یبوست به خاطر ناکافی بودن مصرف مایعات
شاید در مورد مهم بودن نوشیدن مایعات به اندازه کافی زیاد شنیده اید. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب یا سایر مایعات به صورت روزانه، برای سالم نگه داشتن سیستم دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست ضروری می باشد. اگر مایعات لازم به بدن تان نرسد، وضعیت سلامتی شما به خطر می افتد. حتما ضروری نیست که از آب به عنوان مایعات استفاده کنید بلکه همه مایعات می توانند در این جهت کمک کننده می باشند.  درمان شقاق آیا از آن گروه اشخاص می باشید که نوشیدن قهوه را می پسندند؟ درنگ نکنید بنوشید. همچنین نوشیدنی های کافئین دار نظیر قهوه و چای، در تحریک کردن روده خیلی اثرگذار می باشند که قادر است برخی از نشانه های یبوست را کاهش بدهد. اما نبایست در استفاده از آن ها زیاده روی کنید به این خاطر که ممکن است عارضه های دیگری را در پی داشته باشند.

یبوست به خاطر کم کاری تیروئید
هنگامی که تیروئید درست کار می کند، هورمون هایی از آن ترشح می شود که در وضعیت نرمال انجام تمام پروسه های موجود در بدن تان را سریعتر و آسانتر می نماید. دسته ای از این پروسه ها شامل ضربان قلب، جریان خون و فشرده شدن عضله های روده بزرگ و کوچک می باشد. اگر تیروئیدتان کم کاری داشته باشد درمان شقاق  و با نهایت قدرت خودش عمل ننماید، تمام این پروسه های آهسته تر می گردد. این وضعیت باعث حس خستگی و بی حالی تان هم از درون و هم از بیرون می شود. همانگونه که می دانید عملکرد آهسته دستگاه گوارش به آسانی قادر است یبوست مزمن به وجود بیاورد. پزشک قادر است از شما تست تیروئید بگیرد و اگر مشخص گردد که شما کم کاری تیروئید دارید، برایتان دارو تجویز نماید تا این نارسایی تیروئید را بهبود بخشد.

دیابت (مرض قند) و یبوست
بیماری دیابت بر هضم و جذب غذا اثرهای بسیاری دارد که یکی از آن اثرها پاییت آمدن سرعت تخلیه معده می باشد. بعد از اینکه غذا به معده وارد می شود و معده کارش را بر روی آنها انجام می دهد، معده آماده است تا آنها را به سمت روده کوچک هدایت کند تا سایر مرحله های هضم و جذب غذا اجرا گردد. زمانی که طول می کشد تا غذا از معده بیرون بیاید خیلی مهمی می باشد و اگر خیلی طول بکشد، منجر به یبوست می شود. در حقیقت افرادی بسیاری از مبتلایان به دیابت با عارضه کندی تخلیه معده روبرو می باشند. هنگامی که غذاها زمان زیادی را در معده می مانند احتمال دارد افزون بر یبوست، فرد بیمار گرفتار سوء هاضمه، حالت تهوع، استفراغ و نفخ نیز گردد. اگر شما دیابت دارید و گرفتار یبوست می باشید، بایست هر چه سریعتر برای درمان یبوست به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یبوست در سندرم روده تحریک پذیر  (IBS)
سندرم روده تحریک پذیر که به صورت اختصار IBS  گفته می شود دسته ای از اختلال هایی می باشد که روده بزرگ را که محل تجمع مدفوع است را درگیر می کند. این سندرم قادر است هم اسهال و هم یبوست به وجود بیاورد و به ویژه در زنانی که در مرحله قبل از یائسگی هستند خیلی رایج می باشد. در مواقعی که یبوست دارید آشفته شدن تعادل هورمونی قادر است با آهسته شدن حرکت غذاها و مایعات، در کارکرد روده بزرگ خلل و مشکل پدید آورد.

یبوست به خاطر دارو ها
خیلی از داروهایی بدون نسخه موجود هستند که با آهسته کردن حرکتهای روده بزرگ باعث گرفتن یبوست می شوند. در پایین اسم چند گونه دارو را ملاحظه می کنید که اگر یکی از گونه هایی دارویی را استفاده می نمایید و دچار یبوست هستید بهتر است با پزشک خود ملاقات کنید و از او مشاوره بگیرید، احتمالا استفاده از یکی از آنها به یبوست تان ارتباط دارد یا دست کم یکی از علت های یبوست است. اگر این درست باشد، احتمالا او به شما سفارش می کند که به همراه استفاده از این داروها، داروی نرم کننده مدفوع نیز استفاده نمایید، اما این تنها یک درمان موقتی است. تناول غذاهای مناسب و نوشیدن مایعات به اندازه کافی، راه حل اثرگذارتری می باشد. این داروها عبارتند از:
آنتی هیستامین ها- ضد افسردگی های سه حلقه ای (تری سیکلیک)- کربنات کلسیم و سایر فرآورده هایی که برای سالم نگه داشتن استخوان ها استفاده می شوند. - داروهای مسدود کننده کانال کلسیم  درمان شقاق   که به منظور درمان فشار خون داده می شوند. – بسیاری از مسکن ها به ویژه آنهایی که دارای کدئین هستند نظیر استامینوفن کدئین- داروهای ضد اسهال.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.