دوشنبه ۰۶ فروردین ۰۳

شكاف مقعد يا فيشر

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

شكاف مقعد يا فيشر

۸۹۶ بازديد

انواع توده های مقعدی عبارتند از : هموروئید های خارجی، زائده های گوشتی sentinel pile یا زائده نگهبان، شقاق یا شکاف مقعد، انواع زگیل های تناسلی، انواع توده های فیبرومی، انواع توده های تومورال و ...شقاق یا همان فیشر که نام دیگر آن ترک یا چاک خوردگی یا زخم شدن لبه داخلی مقعد می باشد.

 

از علل مهم آن عبارتند از : خروج سخت مدفوع خشک ، عدم مصرف فیبر و آب کافی ، مصرف بعضی از داروها ، یبوست ، زور زدن در هنگام دفع مدفوع ، وجود استرس ،و ...
جهت درمان فیشر یا  درمان شقاق ، در هر مرحله ای که باشید رعایت نکات زیر ضروری است:
قبل از اجابت مزاج و دفع مدفوع دهانه ی مقعد را با روغن برگ مورد چرب کنید. این امر سبب میشود که هنگامی که برای شستشو دست به دهانه ی مقعد میکشید زخم مقعد دچار کشش و پارگی مجدد نشود.بعد از اجابت مزاج دهانه ی مقعد را با صابون مخصوص ضد عفونی یا صابون بچه خوب کفمال کرده و با اب گرم بشویید و سپس با دستمال توالت خشک کنید. دقت کنید که خشک کردن دهانه ی مقعد از رطوبت در روند درمان شقاق خیلی مهم است.بعد از خشک کردن دهانه ی مقعد میتوانید دهانه ی مقعد و روی دگمه و خال ایجاد شده و کمی هم داخل مقعد روی زخم و شکاف را با پماد رکتول که عصاره ی مورد است و از داروخانه میتوان تهیه کرد را چرب کنید و هر دفعه که برای اجابت مزاج میروید این عمل را تکرار کنید. درمان شقاق  قبل از هر وعده ی غذایی خوردن نصف استکان عرق بومادران و نصف استکان عرق آلوئه ورا به صورت مخلوط با هم میل کنید.به هیچ وجه داروی مسهل مانند مشتقات برگ سنا مانند سیلاکس و گل محمدی و هلیله ی سیاه و پیزاکودیل و سایر مسهل ها را مصرف نکنید بلکه دارو هایی را مصرف کنید که حجم مدفوع و حرکات دودی معده را افزایش دهند و فیبر فراوان داشته باشند  درمان شقاق که به ترتیب اولویت عبارتند از:بعد از نهار و شام ۲ قاشق غذاخوری اسفرزه را در یک لیوان اب شیرین شده ریخته و بعد از لعاب دادن میل کرده و حتما و حتما بعد ان یک لیوان پر اب بنوشید. بعد از غذا یک قاشق سبوس گندم را با یک قاشق جوانه ی گندم مخلوط و در یک کاسه ماست ریخته و میل کنید وحتما روی ان یک لیوان اب بنوشید.
هندوانه و انگور و سبزیجات و گلابی و پرتقال زیاد مصرف کنید و به هیچ وجه موز و کیوی و سیب مصرف نکنید.غذا را با ارامش و جویدن فراوان ببلعید. اگر میخواهید دهانه ی مقعد را هنگام اجابت مزاج بشویید حتما با اب ولرم بشویید و از اب سرد به هیچ وجه استفاده نکنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.