شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

روشهای تشخیص بواسیر یا هموروئید توسط پزشک

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

روشهای تشخیص بواسیر یا هموروئید توسط پزشک

۱۳۹ بازديد

روش های مختلفی برای تشخیص بواسیر و معاینه آن در بزرگسالان و کودکان وجود دارند. که ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق هموروئید در بیمار از یک یا چند تا از آنها استفاده کند. که عبارتند از:

۱٫ معاینه فیزیکی هموروئید

در طول معاینه فیزیکی برای تشخیص هموروئید، پزشک ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:

  • ناحیه اطراف مقعد را به صورت چشمی بررسی کرده تا هموروئید خارجی پیدا کند، که ممکن است به صورت توده های متورم یا برچسب های پوستی در اطراف دهانه مقعد ظاهر شوند.
  • دکتر برای تشخیص هموروئید داخلی، یک معاینه دیجیتال رکتال (DRE) انجام می دهد. در طول DRE، پزشک یک انگشت روغن‌ کاری شده همراه با دستکش را وارد راست روده کرده تا هرگونه ناهنجاری، مانند رگ‌ های خونی متورم یا توده‌ها را احساس کند.
  • در مورد علائم، سابقه پزشکی، و هر عامل خطری که ممکن است در ایجاد هموروئید نقش داشته باشد، مانند یبوست مزمن یا زور زدن در حین اجابت مزاج بپرسید.

بر اساس یافته های معاینه فیزیکی، دکتر معالج می تواند تشخیص دهد که آیا هموروئید دارید یا خیر و روش های درمان بواسیر را توصیه می کند. در صورت نیاز به ارزیابی بیشتر، آزمایش‌ ها یا روش‌ های اضافی ممکن است توصیه شود. اگر علائم هموروئید را تجربه می کنید، برای تشخیص دقیق و مراقبت های مناسب، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

۲٫ آنوسکوپی برای معاینه بواسیر

آنوسکوپی روشی است که معمولاً برای تشخیص و معاینه هموروئید استفاده می شود. در طی آنوسکوپی، یک لوله نازک و منعطف با نور و دوربین در انتهای آن (آنوسکوپ) وارد مقعد می شود تا کانال مقعد و پایین رکتوم را تجسم کند. این روش به دکتر اجازه می‌ دهد تا مستقیماً ناحیه مقعدی را از نظر علائم بواسیر، مانند رگ‌ های خونی متورم، التهاب یا برآمدگی‌ های بافتی بررسی کند.

آنوسکوپی یک روش نسبتا سریع و کم تهاجمی است که می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد وجود، اندازه و شدت هموروئید مشخص کند. می تواند به تمایز بین بواسیر داخلی و هموروئید خارجی کمک کرده و پزشک را در تصمیمات درمانی راهنمایی کند. در برخی موارد، روش‌ ها یا آزمایش‌ های اضافی ممکن است در حین آنوسکوپی انجام شود، مانند بیوپسی یا بررسی دقیق‌ تر در پوشش رکتوم.

۳٫ سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی شامل قرار دادن یک لوله انعطاف پذیر با دوربین (سیگموئیدوسکوپ) در رکتوم و قسمت پایین روده بزرگ (کولون سیگموئید) برای بررسی ناهنجاری هایی مانند هموروئید، پولیپ یا التهاب است. این روش امکان تجسم بخش پایینی روده بزرگ تا کولون سیگموئید را فراهم می کند. سیگموئیدوسکوپی ممکن است برای تشخیص و ارزیابی هموروئید استفاده شود، اگر در قسمت پایین رکتوم یا کولون سیگموئید قرار گرفته باشد.

به طور کلی، اگر مشکوک به هموروئید باشد یا علائم یا عوامل خطر دیگری برای بیماری های کولورکتال وجود داشته باشد، یک پزشک ممکن است سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی را برای ارزیابی بیشتر این وضعیت توصیه کند. انتخاب بین سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی به وضعیت بالینی خاص و میزان معاینه مورد نیاز برای تشخیص و مدیریت موثر هموروئید بستگی دارد.
https://penzu.com/public/1f6f318603df130e

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.