یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

علت شقاق مقعد (فيشر)

به پاره و زخمی شدن کناره های مقعد شقاق یا همان فیشر گفته می شود.

علت شقاق مقعد (فيشر)

۹۷۹ بازديد

علت شقاق مقعد (فیشر)شقاق مقعد (فیشر) ترک و یا زخمی است که در ناحیه ابتدای مقعد رخ می دهد که بسیار دردناک بوده و گاهاً با خونریزی مختصر موقع اجابت مزاج همراه است. علت شقاق مقعد (فیشر) متفاوت است ولیکن در اکثر بیماران با تغییر اجابت مزاج از قبیل یبوست و یا اسهال شدید همراه است.

برخی علت شقاق مقعد (فیشر) را مشکلات کاهش خون رسانی در قسمت پشتی مقعد مطرح کرده اند و بعضی از محققان افزایش فشار داخل کانال آنال (مقعدی) را از علل آن می دانند.شایع ترین محل این زخم در قسمت خلفی است و از نظر بروز فیشر در بین زنان و مردان هر دو به یک اندازه شایع است به خصوص در افراد بالغ جوان شایع تر مشاهده می شود ولیکن این بیماری از نوزادان تا افراد مسن را گرفتار می کند.عوامل موثر در بروز شقاق مقعد• شقاق مقعد به وسیله فشار و کشش زیاد در ناحیه مقعد به وجود می آید. یک شقاق ممکن است زمانی که شما یبوست دارید یا سعی می کنید یک توده مدفوعی بزرگ و سفت را دفع کنید، به وجود بیاید و یا گاهی بعد از اسهال های مکرر می توان شاهد به وجود آمدن درمان شقاق باشیم.

دریچه خارجی مقعد تحت کنترل ارادی شما است. ولی دریچه داخلی مقعد تحت کنترل شما نیست و این عضله تحت فشار و کشش در همه اوقات باقی می ماند.• شقاق ممکن است زمانی به وجود آید که شما فشار زیاد و طولانی مدتی را به مقعد جهت کنترل اجابت مزاج وارد می کنید. این کار منجر به کاهش جریان خون مقعد و ایجاد پارگی می شود.• ضربه نیز می تواند شقاق ایجاد کند.

در حین تولد نوزاد ۱۱ درصد زنان شقاق مقعد پیدا می کنند.• شقاق همچنین می تواند به علت داخل کردن انگشت (مثلاً هنگام معاینه فیزیکی و یا تخلیه مدفوع با انگشت) و یا داخل کردن جسم خارجی به وجود آید.• در بعضی بیماران یک درمان شقاق مقعد ممکن است به وسیله التهاب روده ایجاد شود. بیماری های التهابی روده (ZISS) منجر به اسهال خونی، درد شکم، تب، کاهش وزن، شقاق، یا فیستول نزدیک مقعد می شود.درمان انواع فیشرفیشر به دو فرم حاد و مزمن دیده می شود. شقاق حاد مقعد زمانی است که علایم طی یک ماه اخیر شروع شده است و با درد شدید مقعد به خصوص در موقع اجابت مزاج شروع شده و زخم به صورت حاد است. درمان فرم حاد فیشر به صورت مراقبتی و سرپایی است. اکثراً با تغییر عادات غذایی و مصرف فیبر و سبزیجات و تنظیم عادات اجابت مزاج و استفاده از پمادهای بی حس کننده درمان شقاق می شود.فیشر مزمن وقتی است که علائم شقاق مقعد طولانی شود و گاهاً علایم تکرار شود در این حالت فیشر مزمن می شود در این حالت اکثراً یک زائده پوستی نیز در لبه مقعد ایجاد می شود که در این صورت اکثراً نیاز به درمان شقاق بیشتر از قبیل جراحی دارد.یک رژیم با فیبر کم نیز ممکن است نقشی در ایجاد این بیماری بازی کند. میوه ها و سبزیجات منبع اصلی فیبرهای غذایی هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.